Početna >
Preporuka drugog zasedanja Radne grupe Informaciono društvo i obrazovanje Nacionalnog konventa o Evropskoj uniji

RADNA GRUPA: INFORMACIONO DRUŠTVO I OBRAZOVANJE

Drugo zasedanje Radne grupe Informaciono društvo i obrazovanje Nacionalnog konventa o Evropskoj uniji je održano u Zrenjaninu 23. februara 2009. godine.
Tema drugog zasedanja: „Značaj nauke i obrazovanja za razvoj informacionog društva i implementaciju ICT u svim sektorima rada i poslovanja“.

Uvodničari:
1. Martin Bruncko, Republika Slovačka: Uloga ICT u kreiranju politika usmerenih na razvoj ekonomije zasnovane na znanju,
2. Glušac Dragana, Tehnički fakultet Zrenjanin: Informaciono-komunikacione tehnologije u obrazovanju,
3. Minić Bojana, ECDL centar, Beograd: Informatička pismenost po ECDL standardu.

PREPORUKE

1. Obrazovanje je u osnovi razvoja informacionog društva što Srbiji nameće obavezu reforme obrazovnog sistema u smislu uvođenja obaveznog informatičkog obrazovanja na svim obrazovnim nivoima od osnovne, preko srednje škole do fakulteta. U okviru profila informatičkog obrazovanja u Srbiji potrebno je imati u vidu postojanje tri kategorije e-znanja koje je definisao Evropski e-skills forum i to: a) znanje ICT praktičara što podrazumeva sposobnosti istraživanja, razvoja, dizajniranja, planiranja, upravljanja, proizvodnje, konsultacija, instaliranja, administriranja i podrške ICT sistemima, b) ICT korisnika što podrazumeva sposobnosti svakog pojedinca da koristi ICT, c) e-poslova znanja obuhvataju ona koja omogućavaju da se iskoriste nove poslovne mogućnosti upotrebom ICT. Takođe, domaći obrazovni sistem, mora da bude prilagođen da pruža efikasno obrazovanje na svim nivoima promovišući kreativno razmišljanje i uvođenje učenja tokom čitavog života (LLL). U tom kontekstu bi bilo korisno u Srbiji usvojiti dugoročnu i konzistentnu e-obrazovnu strategiju;

2. Savremeno obrazovanje podrazumeva dovođenje računara i Interneta u sve škole i na sve fakultete, i u tom smislu pokrenute akcije u Srbiji treba dalje podržati;

3. Dobra infrastruktura je ključan preduslov prenošenja nastavnih sadržaja što podrazumeva dalji rad na razvoju širokopojasnih konekcija i liberalizaciji tržišta telekomunikacija u Srbiji;

4. Primena računara u nastavi zahteva permanentu obuku profesora (teaching the teachers) koji će znati da koriste savremene informacione alate u nastavi i da učenicima umesto linearne nastave, ponude individualnu, mutimedijalnu, hiperlinkovanu nastavu. Na ovaj način postižu se veći efekti u nastavi, jer je veća krivulja pažnje učenika i veći je stepen usvajanja i pamćenje gradiva. Uloga profesora se menja i on uz računar postaje trener koji pomaže učenicima da prate svoju individualnost i razvijaju kreativnost. Pored računara, savremena nastava podrazumeva i korišćenje obrazovnih računarskih softvera i udžbenika koje prate CD zapisi;

5. Sistem informatizacije obrazovanja u Srbiji usko je povezan sa potrebom standardizacije u obrazovanju i uvođenja sistema kvaliteta u obrazovanju;

6. Obrazovni softveri moraju biti licencirani i mora se uvesti više reda u ponudu ovih softvera na domaćem tržištu;

7. Pored samog informatičkog obrazovanja, ICT sadržaje treba uvoditi u sve nastavne oblasti s obzirom na činjenicu da ICT tehnologije imaju primenu u svim sektorima rada i poslovanja. Na primer, medicinske škole mogu ponuditi ICT trening iz upravljanja informacionim sistemom bolnice.

8. Treba razvijati i koristiti prednosti učenja na daljinu;

9. Razvoj obrazovnih sadržaja i uopšte razvoj tržišta sadržaja je usko povezan sa aktivnostima digitalizacije kulturnog blaga Srbije, digitalizacijom biblioteka i arhiva;

10. ICT tehnologije iskoristiti tako da obrazovni sadržaji stignu do svih stanovnika. Uvažiti premisu jednakih prava na obrazovanje polazeći od činjenice da ruralne i manje razvijene oblasti nemaju mogućnost korišćenja Interneta i obrazovnih sadržaja koji se nalaze na toj mreži. Takodje, u obrazovanje uvoditi ICT imajući u vidu i ljude sa posebnim potrebama koji upravo zahvaljujući ovim tehnologijama mogu steći potrebna obrazovanja i postati korisni članovi društva. Koristiti ICT u kontekstu poboljšanja položaja žena u Srbiji;

11. Polazeći od stava Internet za sve, Srbija mora podržati široku akciju obrazovanja svih građana koji moraju posedovati osnovne ICT veštine. ECDL/ICDL se prepoznaje kao prihvaćeni obrazovni standard informatičkog obrazovanja i pismenosti i po nacionalnoj Strategiji razvoja informacionog društva i po ostalim obavezujućim dokumentima kao što je eSEE Agenda+;

12. Informatička pismenost po ECDL/ICDL standardima mora biti standard ne samo za radnike u javnoj upravi, već posebno za radnike u privredi. Posedovanje ICDL certifikata olakšava postupak prijema radnika u radni odnos, tako da preduzeća ne moraju vršiti dodatno testiranje i proveru, što povećava i mobilnost radne snage;

13. ICT obrazovanje treba da bude ponuđeno nezaposlenim licima u formi prekvalifikacije i mogućeg novog zaposlenja,

14. Permanentno obrazovanje i praćenje ICT i e-poslovnih tehnologija mora biti obezbeđeno menadžerima domaćih preduzeća koji će jedino posedujući takve sposobnosti i znanja moći da donose ispravne i zasnovane poslovne odluke;

15. Država mora posebno podržavati ICT obrazovanje kadrova i menadžera u MSP;

16. Istraživačko razvojni potencijali imaju veliki značaj za razvoj društva zasnovanog na znanju. Kvalitetni kadrovi i dobra istraživačko-razvojna infrastruktura uslov su bilo kreiranja svog znanja, ili usvajanja i adaptiranja tuđeg. Evidentirane karakteristike domaćeg istraživačko-razvojnog ambijenta sigurno da nisu osnova na kojoj možemo graditi savremene privredne potencijale koji će bazirati na znanju i primeni novih ICT tehnologija. U tom smislu, Srbija mora pristupiti radikalnoj reformi istraživačko-razvojne politike uvažavajući parametre procesa inoviranja u savremenom svetu. Srbija se mora više uključivati u istraživačke projekte EU u okviru FP 7 posebno iz domena ICT;

17. Potrebna je veća uključenost Ministarstva obrazovanja u pitanja vezana za ICT obrazovanje i uopšte uvođenje ICT u ukupan obrazovni sistem Srbije;

18. Razvoj mernih instrumenata i redovno praćenje uvođenja ICT u sistem obrazovanja u Srbiji je prioritetan zadatak koji će omogućiti zatvaranje gepa u raspoloživosti statistike ovog tipa;

19. Mediji moraju biti aktivniji i više pratiti problematiku vezanu za razvoj informacionog društva i ICT obrazovanja;

20. Stvaranje modernog obrazovnog sistema u Srbiji zahteva objedinjavanje univerziteta, instituta, istraživačkih centara i poslovnih krugova oko “naučnog trougla” – obrazovanja, istraživanja i inovacija što je jedini put da Srbija postane umreženo društvo zasnovano na znanju;

21. Potrebno je takodje obezbediti saradnju između privatnog i javnog sektora kako bi se povezali bazični e-obrazovni treninzi, više obrazovanje i profesionalni razvoj;

22. Kreatori politike moraju biti konzistentniji u promovisanju strategije koja podržava ICT edukaciju i karijere.

Preporuke vezane za realizaciju eSEE Agende+ koje se odnose na oblast obrazovanja su sledeće:

Inovacije i investicije u ICT istraživanje i obrazovanje
◦ Nastaviti realizaciju projekta Ministarstva prosvete i Telekoma za priključivanje svih škola u Srbiji na Internet uz naglasak na potrebu uvođenje brzog Interneta, a ne dial-up konekcije. U sklopu ovih aktivnosti treba ustanoviti bezbednu školsku mrežu sa svim relevantnim obrazovnim i ostalim sadržajima;
◦ Izraditi kurikulume u skladu sa evropskim standardima osnovne ICT pismenosti i koordinirati kvalitetno usavršavanje nastavnika u oblasti ICT;
◦ Realizovati prepoznatljiv Nacionalni portal obrazovnih resursa;
◦ Realizovati programe obuke odraslih po ECDL standardu. Obezbediti veće učešće i podršku države u ovoj oblasti;
◦ Podržati dalje racionalno funkcionisanje Akademske mreže;
◦ ICT istraživanja uključiti u nacionalne prioritete i povećati izdvajanja za ova istraživanja jer Srbija u tom smislu značajno zaostaje ne samo za zemljama EU, već i za zemljama JIE (više izdvajaju Hrvatska, BIH);
◦ Izvršiti kompletiranje i pristup bazi istraživača;
◦ Izraditi Strategiju za korišćenje softvera otvorenog koda i formirati Nacionalni Centar za promovisanje i pomoć u saradnji sa NVO koji već imaju iskustva u tome.

Dr Marijana Vidas-Bubanja

Evropski pokret u Srbiji
Kralja Milana 31/II, 11000 Beograd, Srbija
Tel: 011/ 3640-174, Fax:011/ 3640-202
office at emins.org
www.emins.org

PROJEKAT FINANSIRA EU
KROZ FOND ZA EVROPSKE INTEGRACIJE
KOJIM RUKOVODI DELEGACIJA EK U REPUBLICI SRBIJI,
A TEHNIČKI REALIZUJE PRESS NOW


 
© 2007. Filozofski fakultet u Novom Sadu